Volg ons via

The time is right… for Preseason Training!

The time is right… for Preseason Training!

PB_ preseason 

De meeste sportclubs zijn begonnen met de zomerstop. Maar voor de ambitieuze sporter betekent dat niet dat er niet meer gesport gaat worden! Wie het volgende seizoen in topvorm wil beginnen, kan het zich niet permitteren om in de zomer niet te blijven trainen. Bovendien heb je een grotere kans op blessures als je een aantal weken niet traint en er dan aan het begin van het seizoen weer heel hard tegenaan gaat.

Het kan een uitdaging zijn om de motivatie vast te houden als de zon schijnt en je vrienden gaan op stap of andere leuke dingen doen. Dan voelt de fitnesszaal niet altijd als een aantrekkelijk alternatief.

Ik ben zelf topsporter geweest. Ik ben op mijn 12e met wedstrijdzwemmen begonnen. Ik heb jarenlang zoveel mogelijk en zo hard mogelijk getraind. Inmiddels weet ik met mijn ervaring als trainer en sportfysiotherapeut dat dat niets te maken heeft met efficiënt en effectief trainen. Ik merk ook dat ik mijn lichamelijke gesteldheid daar geweld mee heb aangedaan. De 3 belangrijkste lessen die ik heb geleerd wil ik graag met je delen, zodat jij je voordeel ermee kunt doen.

  1. 1.      Zoveel mogelijk zo hard mogelijk trainen op alle fronten heeft geen zin
    Dit heeft namelijk tot gevolg dat je je energie niet bewust besteed aan de gebieden die aandacht nodig hebben. Je put je lichaam uit, in plaats van dat je zwakke punten bewust traint en puur op onderhoud traint waar je al genoeg in vorm bent. Als je op deze manier traint, heb je waarschijnlijk de neiging om maar door te gaan en niet naar de signalen van je lichaam te luisteren. Dan vergeet je ook snel dat voldoende rust nemen minstens zo belangrijk is als een goede training.
  2. 2.      Wees je bewust van wat je nodig hebt voor jouw sport en positie
    Als je een marathonloper bent heb je andere spieren nodig, een ander uithoudingsvermogen en een ander snelheid dan een rugbyspeler. En binnen een sport vereisen andere posities zelfs andere eigenschappen. Binnen de rugby heeft een hooker bijvoorbeeld vooral kracht nodig en een center snelheid en wendbaarheid. Als je weet wat je nodig hebt, kun je daar gericht op trainen.
  3. 3.      Wees je bewust van je eigen sterke punten en waar je nog kunt verbeteren
    Als je weet wat je nodig hebt is het voor het invullen van je training natuurlijk ook nog van belang om daarin te weten: hoe sta ik ervoor? Anders loert alsnog de valkuil van zo hard mogelijk en zoveel mogelijk trainen op wat je nodig hebt. Zorg dat je in beeld hebt waar jij op kracht, snelheid, uithoudingvermogen en stabiliteit staat. Door gericht te trainen op wat moet verbeteren en op wat alleen onderhouden hoeft te worden, spaar je tijd en energie. En die kun je vervolgens besteden aan een ander trainingsdoel… Of aan vakantie doorbrengen met je vriend(inn)en, je vriend of vriendin of familie.

Weet jij wat jij nodig hebt in jouw tak van sport?

Heb jij in beeld wat je sterke punten en je verbeterpunten zijn?

Heb je behoefte aan een passende invullen voor jouw Preseason Training?

Check dan mijn Ultieme Fysieke Test en de Presason Training die ik speciaal heb ontwikkeld om ambitieuze sporters te helpen het beste uit zichzelf te halen in hun sport!

Ben je zelf niet zo'n fanatiek sporter, maar ken je iemand in je omgeving die mogelijk wel interesse zou hebben in deze blog, voel je dan vrij om het te delen. Je zou er mij een groot plezier mee doen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief